|
Rodina
v médiích |
|
Pod tímto názvem se konalo čtvrté pokračování cyklu konferencí
"Člověk a média" pořádaných Hnutím fokoláre ve spolupráci
s občanským sdružením Pontes a za podpory Nadačního fondu Josefa
Luxe. Proběhlo 24. dubna 2004 v Centru Mariapoli ve Vinoři.
Asi třicet účastníků, mediálních pracovníků i laické veřejnosti,
diskutovalo na nesnadné téma vzájemného vztahu rodiny k médiím a
médií k rodině. Jak z diskuse vyplynulo, je to námět vysoce aktuální,
vskutku ožehavý a zároveň v mnohém těžko uchopitelný.
Hlavní referát přednesl šéfredaktor časopisu Naše rodina a bývalý
generální ředitel Českého rozhlasu Vlastimil Ježek. Názvem své přednášky
"Kdo není ‚in', je ‚out'" chtěl upozornit - na základě
své vlastní zkušenosti otce a vychovatele - na fakt, že média dnes
rozhodujícím způsobem formují lidi, a zejména děti, a určují jejich
životní postoje více než rodina či jakékoli jiné tradice.
Hovořil mimo jiné o svém prvním setkání s obsahem jistého časopisu,
který je určen dospívajícím. Jeho obsah byl pro něj natolik šokující,
že zvažoval podání trestního oznámení na vydavatele. Je smutnou
vizitkou naší společnosti, že bulvár zaplnil veškeré místo tiskovin
určených této věkové kategorii a ve velkém převzal místo "vychovatele".
Samostatnou kapitolou je vliv televize, která se posunula do samého
centra v životě rodiny, a plánování rodinného času se mnohdy děje
v závislosti na jejích programech. Televizní reklamní slogany se
často stávají součástí slovníku našich dětí. To, co televizi "přebývá"
na informacích typu černá kronika, to se jí nedostává na objektivnosti
a úplnosti zpravodajství. Některé typy informací, které by mohly
být pro rodinu užitečné nebo dokonce potřebné (např. ze sociální
sféry, z oblasti pěstounské a náhradní rodinné péče aj.), chybí
téměř úplně.
Záleží na každé jednotlivé rodině, jak se dokáže s vlivem televize
vyrovnávat. V hlavním referátu i v diskusi zazněly také pozitivní
příklady o tom, že lze její rozporuplné působení eliminovat nebo
ji dokonce zapojit do role spoluvychovatele. Záleží především na
důslednosti rodičů a na množství času investovaného do rozhovorů
s dětmi o podnětech vyvolaných sledováním televizních pořadů.
S problematikou práce soukromého rádia seznámila účastníky konference
Kateřina Ponížilová-Koutová, šéfredaktorka zpravodajství rozhlasové
stanice Petrov z Brna. Jak řekla, jejich stanice se sama označuje
za konzervativní a její cílovou skupinou jsou lidé středního věku.
V Brně patří k nejposlouchanějším. Je chvályhodné, že těchto výsledků
nedosahuje podbízivým komerčním přístupem, ale solidností jejich
postoje k posluchačům.
Cyklus
konferencí "Člověk a média" je zatím menším, ale nesmírně
pozitivním přínosem ke kultivaci našeho mediálního prostředí. Je
o to cennější, že u nás dosud chybí systematická mediální výchova,
která by zejména mladým lidem pomohla orientovat se v informacích
poskytovaných sdělovacími prostředky a objektivně je vyhodnocovat.
V některých jiných zemích Evropské unie je tento obor samozřejmou
součástí školní výuky.
Z konferenčních příspěvků jsou sestavovány sborníky, které je možno
na požádání získat v redakci Nového města.
Jiří
Kratochvíl
|