|
Josef
Lux - životopis |
|
Josef
Lux se narodil 1. února 1956 v Nekoři ve východních Čechách. Vystudoval
Střední zemědělskou technickou školu v Lanškrouně, poté Vysokou
zemědělskou školu v Brně. Pracoval v zemědělském družstvu Zálší
jako zootechnik a vedoucí drůbežárny. Během studií se oženil a s
manželkou Věrou měli šest dětí: Veroniku, Josefa, Anežku, Jana,
Marušku a Lidušku. V roce 1990 byl Josef Lux kooptován do Federálního
shromáždění a na podzim téhož roku byl zvolen předsedou Československé
strany lidové. Ta se pod jeho vedením postupně transformovala v
demokratickou stranu standardního evropského typu a v roce 1992
se stala Křesťansko demokratickou unií - Československou stranou
lidovou. Po volbách v roce 1992 se Josef Lux stal ministrem zemědělství
a místopředsedou vlády. Tyto funkce zastával i po volbách roku 1996.
Josef Lux prosazoval samostatnou politiku křesťanské demokracie
a standardní evropský koaliční model vládnutí. Postupně se ukázalo,
že v tehdejší koalici není vůle k takové politice a rozpory v hodnotových
přístupech nakonec vyústily v odchod lidové strany a dalšího koaličního
partnera z vlády. Poté byl Josef Lux pověřen prezidentem republiky
k jednáním o sestavení dočasné vlády, spravující zemi do předčasných
voleb. Vláda v čele s premiérem Tošovským získala důvěru parlamentu
a také v této vládě zastával Josef Lux funkci místopředsedy a ministra
zemědělství. Po volbách v roce 1998 prohlásil předseda vítězné sociální
demokracie, že Josefa Luxe navrhne na premiéra příští vlády, podaří-li
se sestavit koalici ČSSD, KDU - ČSL a US. To se vzhledem k nesouhlasu
US nepodařilo, KDU - ČSL odešla do opozice a Josef Lux se stal předsedou
jejího poslaneckého klubu. 24. září téhož roku oznámil na tiskové
konferenci, že mu byla zjištěna leukemie, a vzdal se funkcí předsedy
strany i klubu, aby se mohl naplno věnovat boji s nemocí. 24. září
1999 proběhla v Seattlu úspěšně transplantace jeho kostní dřeně,
o šest týdnů později však přišly vážné komplikace, kterým Josef
Lux nakonec po dvou týdnech podlehl. Zemřel v neděli 21. listopadu
1999.
|
...
z myšlenek Josefa Luxe |
|
Tři základní
výzvy pro třetí tisíciletí v celosvětovém smyslu
1)
Otázka genetiky a genetického inženýrství:
"Genetické
inženýrství může být ku prospěchu lidstva, ale všichni cítí, že
hranice musí být tam, kde by se zasahovalo do smyslu početí. … Problém
pokroku v těchto věcech je už dnes otázkou morální, otázkou svědomí.
Stanovení této hranice je jednou z důležitých výzev příštího tisíciletí."
2) Příští století bude stoletím informačním:
"Dnešní
svět je zaplavován obrovským - a bude zaplavován ještě větším -
množstvím informací nejen z televize, novin, ale i přes internet
a různé další zdroje. Jedním z hlavních problémů pro člověka se
stává umění orientovat se v této záplavě informací."
"Pro
utváření člověka bude stále důležitějším uměním zacházet s informacemi,
které ho neustále bombardují prostřednictvím různých médií. Člověk
se musí naučit poznávat, co je podstatné a co nepodstatné, aby uměl
stanovit priority. … Zdá se, že pro vývoj člověka, pro vývoj společnosti,
umění nakládat s informacemi a umění bránit se tlaku informací bude
dokonce jedním z klíčových."
3)
Otázky globalizace:
"Globalizace
jistě s sebou přináší pozitiva v tom, že lidé mohou společně řešit
zásadní problémy lidstva na nadnárodních úrovních - prostřednictvím
Severoatlantické aliance mohou společně usilovat o mír, prostřednictvím
Evropské unie budovat společnou ekonomiku. Globalizace však přináší
také nebezpečí v podobě nadnárodních monopolů, které už nejsou kontrolovány
jednotlivými vládami, v podobě nadnárodních finančních seskupení,
která dnes fakticky ovládají světovou ekonomiku, a v podobě různých
kartelů, které mají dobré či méně dobré úmysly."
"Říká se, že příčinou ohrožení je globalizace, volný trh a
egoistický pragmatismus, tzn. silný egoismus jednotlivce, individualismus.
… Ti, kteří jsou dnes chudí, protože jsou málo vzdělaní a málo konkurenceschopní,
budou dostávat stále méně peněz, respektive společnost bude vynakládat
stále méně peněz na vzdělání, na rozvoj, vědu, investice, neboť
se bude muset starat o ty, kteří nejsou toho schopní, a problém
se bude stále prohlubovat. Vznikne bludný kruh. …
Jsou dvě věci, které je třeba dělat: investovat do vzdělání a musí
se najít vůdcové, kteří se postaví egoismu. … Nenajdou-li se političtí
vůdci, kteří budou mít odvahu postavit se egoismu, a lidi, kteří
je zvolí, pak tato společnost pospěje k zániku, byť nepozorovaně
a velmi pomalu."
O
ekologii
"Na
posledních velkých mezinárodních konferencích o ekologii se vede
vážná světová diskuse, ze které vyplývá, že k prvku solidarity,
který doprovází dnes již na celém světě princip volného trhu, se
musí nutně přiřadit prvek odpovědnosti za životní prostředí, a tedy
také odpovědnosti za příští generace, které v tomto prostředí budou
žít. Ekologie se stává součástí světové politiky, světových problémů,
na něž některé státy reagují zodpovědně, jiné méně zodpovědně."
Svoboda a odpovědnost
"Nedílnou
součástí svobody ve vyspělém světě by měla být odpovědnost. Ale
my vidíme, že mnohdy tomu tak není. Svoboda končí tam, kde začíná
ohrožovat druhého člověka."
Občanská společnost
"Jeden
z nejzávažnějších problémů, který po listopadu ještě nebyl vyřešen,
je to, že při budování občanské společnosti se nenašla politická
vůle k tomu, aby se dostalo více podpory hlavně nestátním institucím,
to znamená neziskovému sektoru. …
Ve vyspělé demokracii, která funguje a má jistou tradici, existuje
dělba moci. … Má podobu různých stavovských institucí a komor -
např. lékařských a hospodářských. Má podobu různých církví, které
mají nejen určitý prostor, ale také podporu svých aktivit…
Rysem občanské společnosti je mnohovrstevnost, která … zaručuje,
že demokracie funguje i tehdy, kdy se mění vlády a parlamenty. …
Vybudování občanské společnosti má velký význam právě skrze tuto
dělbu moci."
"Druhou důležitou, možná i nejdůležitější věcí je to, že se
uvolní obrovská energie, která je mezi lidmi v těchto přirozených
společenstvích ku prospěchu celé společnosti. U nás se udělal první
krok. Řeklo se, že se mohou společenství zakládat. Ale neudělal
se druhý krok, který je ve světě obvyklý, a to, že se taková společenství
podporují např. daňovými výhodami a pravidly státu."
Význam křesťanských hodnot
"Existuje
studie zpracovaná ministerstvem vnitra společně s ministerstvem
práce a sociálních věcí. Porovnává negativní jevy ve společnosti
s religiositou, neboli s tím, jak jsou lidé zakotveni v hodnotách.
Na tomto materiálu mě zaujaly dvě mapy České republiky, kde na jedné
straně byl počet negativních jevů (drogy, kriminalita …), na druhé
straně tzv. religiosita (obecně se dá říci zakotvení v hodnotách).
Z mapy jasně vyplývá, že tam, kde lidé respektují určité hodnoty,
je negativních jevů méně. …
Je důležité si uvědomit, že Evropa, tradice Evropy, evropská civilizace
a kultura byly vystavěny na hodnotách, které přineslo tomuto světu
křesťanství. Jsem přesvědčen, že problémy vznikají mimo jiné tím,
že se lidé od těchto hodnot vzdalují. … Tyto hodnoty se pro normálního
slušného člověka nazývají jakýmsi morálním kodexem."
|