|
Reakce
Mgr. Evy Svaškové, ředitelky ZŠ Střílky |
|
I
menší škola může dětem dát základy do plného a lidsky bohatého života.
Již
v roce 2001 jsem si s velkým zájmem přečetla závěry Konference o
etické výchově na školách , která proběhla v Olomouci. Nevyučuje
se přímo jako samostatný předmět, ale bývá zařazena do občanské
výchovy, rodinné výchovy, literární výchovy, přírodopisu atd.. Záleží
jenom na tvořivosti pedagoga, jek dokáže skloubit probíranou látku
nebo aktivity školy s etickými zásadami. I naše škola samozřejmě
nabízí studium cizích jazyků, vybavené odborné učebny a výuku výpočetní
techniky, ale děti mnohdy čekají víc, hravou formou se s chutí naučí
zásadám ohleduplnosti, vzájemné úctě a spolupráci. Někomu se to
podaří dříve, někdo pochopí později, ale bez obyčejných dobrých
mezilidských vztahů a slušného chování je možná život těžší než
bez Internetu.
Nadační fond Josefa Luxe vedený jeho manželkou paní Věrou Luxovou
vyhlásil v minulém školním roce Soutěž pro střední a základní školy
v uskutečnění projektu etické výchovy na škole. Tyto aktivity jsou
zcela ojedinělé a z pohledu dnešní výchovy zanedbávané. Jsme rádi,
že tato iniciativa vznikla a velice si jí ceníme.
Pravděpodobně nebude od věci, když alespoň ve stručnosti naznačím,
čemu se děti v projektu etické výchovy v různých předmětech učí.
Celý výchovný program se skládá z deseti bodů, jejichž danou posloupnost
je nutné dodržet. Cílem je osvojení následujících prosociálních
dovedností:
1. schopnost správné komunikace,
2. pozitivní přijetí sebe sama jako důstojné lidské osoby (sebeúcta),
3. pozitivní přijímání a hodnocení druhých,
4. rozvíjení tvořivého myšlení,
5. schopnost vyjádřit, rozpoznat a usměrňovat svoje city,
6. schopnost vcítění (empatie),
7. podněcování asertivního chování,
8. schopnost kritického nazírání na vliv vzorů (pozitivních, negativních)
na člověka,
9. pomoc, přátelství, spolupráce,
10. komplexní prosociálnost (problematika vztahů: osoba - skupina,
skupina - skupina).
Během školního roku 2001/2002 jsme uskutečnili mimo průběžné výchovy
v jednotlivých předmětech asi 20akcí školy, které s danými tématy
úzce korespondovaly. Děti se zapojovaly spontánně a spolupracovaly
mezi sebou pro dosažení dobrého výsledku.
Zaměřili jsme se na rozvíjení těchto témat:
· rodina, ve které žijeme,
· etika a hodnotový systém,
· duchovní rozměr společnosti (náboženství, sekty),
· ochrana přírody a životního prostřední,
· ekonomické hodnoty,
· výchova k sexuálnímu zdraví a rodinnému životu.
Tato výuková koncepce klade nemalé nároky na osobnost učitele. Základním
předpokladem rozvoje prosociálního chování je vytvoření výchovného
společenství, v kterém panují dobré vztahy a radostná atmosféra.
Změna přístupu k výuce a žákům je samozřejmě doprovázena i použitím
odlišných metod. Úkolem učitele je nastolit problém a pak se stáhnout
do pozadí a pouze usměrňovat jeho řešení, které je pracovní náplní
žáků. Děti se tak učí z vlastního prožívání a zážitků, které potom
přirozeným způsobem ovlivňují jejich postoje a chování. Krátká charakteristika
koncepce etické výchovy snad postačí k tomu, abychom si uvědomili,
že cíle, které tento učební plán sleduje, nejsou v žádném případě
bezcenné a jsou důležité jako všechny ostatní získávané dovednosti
a znalosti ve škole.
Na konci školního roku jsme vyhodnotili a zpracovali dosažené výsledky
a odeslali zprávu do koordinačního centra nadačního fondu. Moc jsme
ani nedoufali v úspěch. Poprvé se člověk přece hlavně učí. Hřál
nás pouze pocit dobré práce s našimi žáky.
V září jsme ovšem obdrželi pozvání na Krajský úřad v Hradci Králové
k předání ocenění za naši práci s dětmi. 10.10.2002 jsme vyjeli.
Cesta byla daleká a svízelná, ale uvítání pana hejtmana a představitelů
Nadačního fondu Josefa Luxe bylo velice pěkné. Promluvila zde i
zakladatelka fondu paní Věra Luxová. Naše malá škola si odvezla
krásné 3.místo v celorepublikovém hodnocení zapojených škol. Měli
jsme krásný pocit, že si naší každodenní mravenčí výchovné práce
někdo všiml a získali jsme zde novou inspiraci a motivaci v naší
práci pokračovat i ve školním roce 2002/2003. Nadačnímu fondu Josefa
Luxe a všem pedagogům, kteří se podíleli na akcích školy a uplatňovali
a prosazovali ve svých hodinách etickou výchovu patří dík.
Mgr. Eva Svašková, ředitelka ZŠ Střílky
|